Un individu que vulgui dominar el
codi escrit de la seva llengua el que ha d’aprendre són només els específics
del codi escrit: aquelles regles que regeixen l’escrit i que no s’utilitzen per
a l’oral. Per esbrinar quines són aquestes regles, podem comparar els dos
modes: les regles de l’oral i les de l’escrit. Podem comparar les situacions de
comunicació oral i les escrites a fi d’identificar les característiques pròpies
de cada grup.
-
Característiques contextuals
CANAL ORAL
|
CANAL ESCRIT
|
Canal auditiu. El receptor comprèn amb
l’oïda i el text.
|
Canal visual: el receptor llegeix amb els
ulls el text.
|
El receptor
percep successivament els diversos
signes del text.
|
El receptor els
percep simultàniament.
|
Comunicació espontània. L’emissor pot modificar
però no esborrar el que ja ha dit.
|
Comunicació elaborada. L’emissor pot corregir i
refer el text sense deixar rastres.
|
Comunicació immediata en el temps i l’espai. L’oral és més ràpid i àgil.
|
Comunicació diferida en el temps i l’espai.
|
Comunicació efímera. Els sons només són
perceptibles el temps que duren a l’aire.
|
Comunicació duradora. Les lletres es graven en un
suport estables i perduren.
|
Utilitza molt
els codis no-verbals.
|
Utilitza poc
els codis no-verbals.
|
Hi ha una interacció durant l’emissió del text.
|
No hi ha interacció durant la composició.
|
El context
extralingüísitc té un paper molt important.
|
El context és
poc important.
|
Les diferències són més, i després de fer el resum a la classe hem anat afegint coses que hem considerat que eren importants.
Vigner i Scinto, són dos autors que tenien diferents maneres de veure aquestes diferències, i m'han fet veure coses que no sabia.
M'ha semblat una classe interessant i productiva, ja que hem pogut extreure coses importants sobre aquests dos aspectes i hem sabut diferenciar-los.
Aquí us poso un vídeo que m'ha semblat interessant de Joaquim Valls,economista, professor de Matemàtiques i grafòleg, i també és el creador del mètode que ell anomena "grafotransformació", que consisteix a reeducar l'inconscient a través de canvis en la manera d'escriure. Joaquim Valls ens diu que hi ha un vincle directe entre el llenguatge i el pensament. Per tant, si eduquem el llenguatge, incidim directament en la nostra manera de pensar i de veure'ns a nosaltres mateixos.
No hay comentarios:
Publicar un comentario